• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Ajankohtaista

Bologna-kokouksessa opetusministerit pohtivat nyt korkeakoulutuksen kehittämistä – OAJ:llä 5 esitystä

OAJ:n yliopistoasiamies Hanna Tanskanen korostaa, että on sekä eurooppalaisen että kotimaisen korkeakoulutuksen kannalta tärkeää vahvistaa julkista perusrahoitusta ja henkilöstön asemaa.

25.05.2018 Uutinen
Sopimukset syntyivät – katso videolta, mitä muutoksia ne tuovat jäsenille

OAJ:n neuvottelijat kertovat videoilla, mitä keväällä 2018 neuvotellut sopimukset tuovat mukanaan.

09.05.2018 Uutinen
OAJ:n kysely osoittaa: Lukioihin tarvitaan lisää oppimisen tukea

OAJ edellyttää, että erityisopetusta ja opintojen ohjausta on jatkossa tarjolla riittävästi kaikissa lukioissa. Erityisopettajia on saatavilla useimmissa suurissa lukioissa, mutta resurssit ovat riittämättömät ja erityisopettajia on kaikkiaan liian vähän. Useampi kuin joka viides lukio ei tarjoa erityisopetusta lainkaan.

06.04.2018 Tiedote
Korkeakouluista tehtävä ensin hyviä työpaikkoja – ja sitten parhaita

Ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen henkilöstön työssäjaksaminen ja kuormittuminen on otettava vakavasti ja työolojen kehittämiseen on puututtava vaikuttavin lisäpanostuksin.

21.03.2018 Näkemys
Ammattikorkeakoulu läpäisi selviytymiskokeensa – nyt epäkohdat on korjattava

Ammattikorkeakoulu on kantanut viimeisen kuuden vuoden aikana oman vastuunsa Suomen taloudellisen tilan kohentamistalkoissa. Kellekään ei pitäisi olla enää epäselvää, että valtion kohdistamat mittavat perusrahoituksen leikkaukset (-22 % eli 200 miljoonan muutos vuosittaisessa rahoituksen tasossa) vaikuttavat ammattikorkeakoulutuksen opetukseen ja osaamiseen sekä työ- ja opiskeluhyvinvointiin.

20.03.2018 Näkemys