• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Ajankohtaista

Pois pirstaleisista projekteista – Yliopistojen ja amkien rahoitus on saatava pitkäjänteisesti kuntoon

OAJ julkaisi tänään laajat tiede- ja innovaatiopoliittiset linjauksensa, joiden avulla Suomi voidaan nostaa tieteen, tutkimuksen, innovaatioiden ja osaamisen kärkimaaksi.

23.05.2019 Uutinen
OAJ:n tiede- ja innovaatiopoliittiset linjaukset 2019: Suomi on nostettava tieteen, tutkimuksen, innovaatioiden ja osaamisen kärkimaaksi

Kasvatuksen, koulutuksen ja tutkimuksen edunvalvojana OAJ julkaisee omat tiede- ja innovaatiopolitiikan tavoitteensa ja linjauksensa. Haluamme korostaa ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen omaleimaista ja toisiaan tukevaa toimintaa, joka vahvistaa yhteiskuntaamme ja osaamistamme eri puolella maata, valtakunnallisesti ja kansainvälisesti. OAJ:n tiede- ja innovaatiopoliittiset linjaukset on laaja kokonaisuus teemoja tutki¬muksen ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnan edellytysten vahvistamiseksi sekä ammattikorkeakouluissa että yliopistoissa. Näitä tavoitteita haluamme edistää yhdessä eri tahojen – niin poliittisten päättäjien kuin korkeakoulu- ja tiedepoliittisten toimijoidenkin – kanssa.

23.05.2019 Julkaisu
Saammeko hyviä uutisia hallitusohjelmasta?

Uskovatko hallitusta muodostavat puolueet tutkimustietoon? Pitävätkö puolueet koulutuksen, kasvatuksen ja tutkimuksen resurssien vahvistamista kannattavana ja tuottavana investointina tulevaan? Jos vastaus on kyllä, pitää sen näkyä tulevassa hallitusohjelmassa hyvinä uutisina.

21.05.2019 Blogi
OAJ, Arene ja Sivista: Amkit tarjoavat ratkaisuja osaajapulaan – rahoitus saatava kuntoon

Ammattikorkeakoulut tarjoavat ratkaisuja osaajapulaan, yritysten innovaatiotoimintaan ja työssä olevien osaamisen päivittämiseen, mutta rahoitus on nostettava suunnitelmallisesti lähelle tasoa, jolla se oli vuosikymmenen alussa. Näin viestivät Sivistystyönantajat, ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene sekä Opetusalan Ammattijärjestö OAJ.

17.05.2019 Uutinen
Yritystukia ohjattava koulutukseen ja osaamisen kehittämiseen

Yritystuet muodostavat merkittäviä rahavirtoja kansantaloudessamme. Työ- ja elinkeinoministeriön arvion mukaan valtion talousarviossa on noin miljardi suoria yritystukia ja kolme miljardia erilaisia verotukia yrityksille.

29.04.2019 Blogi
Mikä onnistui hallituksen koulutuspolitiikassa, mihin seuraavan pitäisi tarttua? OKM:n kansliapäällikkö vastaa

Hallitus saavutti monta koulutuspoliittista tavoitettaan, mutta tulevalla hallituksella on tekemistä esimerkiksi jatkuvan oppimisen ja koulupolun alun kehittämisessä. Hankelähtöisen kehittämisen kritiikki on kuultu, kertoo opettajille Akatavatalossa puhunut opetus- ja kulttuuriministeriön kansliapäällikkö Anita Lehikoinen.

05.04.2019 Uutinen
Innovatiivinen toimintaympäristö antaa moninaisia osaamissyötteitä

Suomeen on muodostunut ja muodostumassa osaamiskeskittymiä, joissa ammattikorkeakoulujen, yliopistojen, toisen asteen oppilaitosten, tutkimuslaitosten ja työelämän erilainen osaaminen keskittyy vaikuttaviksi kokonaisuuksiksi.

26.03.2019 Blogi
Koulutuksesta leikattu 2 miljardia – kansa haluaa suunnan muuttuvan

Kaksi edellistä hallitusta on leikannut kovalla kädellä koulutuksen rahoitusta. Kansa haluaa rahoituskäyrien kääntyvän ylöspäin, selviää Taloustutkimuksen kyselystä.

25.03.2019 Uutinen
6 tapaa, joilla koulutuksesta on leikattu – ja miksi sen pitää loppua

Koulutuksesta on leikattu yli 2 miljardia euroa vuosina 2012–2019. Leikkausten vuoksi opetustunteja on vähennetty, opettajia irtisanottu ja opetusryhmiä suurennettu.

22.03.2019 Blogi
Laiton irtisanominen tuli kalliiksi – SAMK joutuu maksamaan lähes 200 000 euroa

Opettajan laiton irtisanominen kävi kalliiksi Satakunnan ammattikorkeakoululle. Vaasan hovioikeus määräsi Samkin maksamaan opettajalle korvauksena 21 kuukauden palkan. OAJ:n johtavan lakimiehen mukaan vaikuttaa siltä, että Samkissa on unohdettu työelämän pelisäännöt.

07.03.2019 Uutinen
Rahoitusmallit kaipaavat uutta ajattelua ja korkeakoulut luottamusta

Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen rahoitusmallit hyväksyttiin tämän vuoden alussa ja ne tulevat voimaan vuonna 2021. Korkeakoulut ovat ryhtyneet suuntaamaan toimintaansa uuden mallin mukaiseksi.

01.03.2019 Blogi
”Tuli olo, että nyt tai ei koskaan” – eAmk-hanke antoi yliopettajalle rohkeutta verkko-opetukseen

Verkossa on mahdollista vastata opiskelijoiden tarpeeseen saada laadukasta opetusta joustavasti. Mutta mitä on laadukas digipedagogiikka? Moni opettaja on löytänyt vastauksia eAmk-hankkeen avulla. Yksi innostuneista on yliopettaja Kaija Nissinen.

27.02.2019 Uutinen
Miten kehittää työelämäjaksoja? OAJ:ltä 11 ehdotusta

Lapsiasiavaltuutetun toimisto selvitti, miten työelämään tutustumis- eli tet-jaksot toteutetaan peruskouluissa ja millaisia näkemyksiä ja kokemuksia oppilailla on jaksoista. OAJ nosti selvityksen julkaisutilaisuudessa esiin omat näkemyksensä. Tärkeää olisi, että Opetushallitus ja ministeriöt tukevat työelämään tutustumista laatimalla työnantajille oppaan ja mallipohjia tet-jaksojen toteuttamisen tueksi.

22.02.2019 Näkemys
Työryhmältä ehdotuksia lukioiden ja korkeakoulujen yhteistyöhön – OAJ muistuttaa resursseista

Yhä useampi lukiolainen voisi suorittaa korkeakoulun orientoivia opintoja jo lukioaikana, todetaan lukioiden ja korkeakoulujen yhteistyötä selvittäneen työryhmän raportissa. OAJ:n Tuomo laakso pitää raporttia hyvänä, mutta muistuttaa, että yhteistyön lisäämiseen täytyy resursoida työaikaa ja rahaa.

13.02.2019 Uutinen
OAJ: Korkeakoulutuksen tiekartan tavoitteet eivät toteudu ilman satsausta henkilöstöön

Korkeakoulutuksen tiekartta haluaa tehdä korkeakouluista Suomen parhaita työpaikkoja. Jotta kunnianhimoinen tavoite onnistuu, on panostettava jatkuvasti henkilöstön hyvinvointiin ja palkittava siitä.

31.01.2019 Uutinen