• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

OAJ:n sähköisten jäsenpalvelujen on käyttökatko jatkuu perjantaihin 18.6.  Lue lisää. Maksuton puhelinpalvelu palvelee ma–to klo 10–14, p. 0800 418 401. Huom! Yhteydenottolomakkeet toimivat normaalisti!

Ajankohtaista

Vapaan sivistystyön opintojen suoritustietoja alettaneen kerätä osaamisen tietovarantoon

OAJ kannattaa esitystä, jonka mukaan vapaan sivistystyön oppilaitoksissa hankittua osaamista kuvaavia suoritustietoja vietäisiin Koski-tietovarantoon. Tietovaranto sisältää tällä hetkellä valtakunnallisia perusopetuksen, lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen opintosuoritus- ja tutkintotietoja.

25.03.2021 Lausunto
Kadehditko opettajien pitkiä lomia? Psykologi lataa 4 syytä, miksi he ansaitsevat lomansa

Organisaatiopsykologi Jaakko Sahimaa kiertää vuoden ajan tekemässä työtä 12 erilaisessa työpaikassa. Maaliskuussa hän on tutustunut opettajan työhön ja analysoi nyt, miksi opettajien palautuminen on tärkeää ja miksi kesäkeskeytystä on turha kadehtia.

25.03.2021 Uutinen
Onko kunnassasi ideoita oppimisen tuen kehittämiseen? Nyt kannattaa hakea avustusta!

Varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen oppimisen tukeen ja inkluusion kehittämiseen on haettavissa lähes 22 miljoonaa euroa. Avustusta kannattaa hakea, jos kunnassa on hyviä inklusiivisen opetuksen toimintatapoja, joiden levittäminen parantaisi tuen vaikuttavuutta muuallakin.

25.03.2021 Uutinen
Paljon puhetta paikallisesta sopimisesta

OAJ hakee jäsenilleen hyvitystä koronapoikkeusolojen aiheuttaman ylimääräisen työn ja lisääntyneen vastuun perusteella. Työnantajilla on nyt aito mahdollisuus edistää paikallista sopimista ja osoittaa, ettei sopimisen tavoitteena ole pelkät säästötoimet.

25.03.2021 Blogi
Valtion erityisoppilaitosten virastoeristä sovittu

Kaikissa OAJ:n neuvottelemissa valtion virka- ja työehtosopimusten alaisissa erityisoppilaitoksissa on saavutettu neuvottelutulos, joka koskee 1 prosentin suuruista virastoerää. Virastoerä jaetaan 1.5.2021 lukien.

25.03.2021 Uutinen
OAJ hakee poikkeusajan lisäkuormasta hyvitystä paikallisin neuvotteluin

OAJ hakee jäsenilleen hyvitystä koronapoikkeusolojen aiheuttaman ylimääräisen työn ja lisääntyneen vastuun perusteella. Luottamusmiehet ovat 24.3. klo 10 esittäneet paikallisia neuvotteluja työnantajille kautta maan.

24.03.2021 Uutinen
Opettaja kannustaa kollegoitaan armollisuuteen – aito läsnäolo on täydellisyyttä tärkeämpää

Reetta Nisonen opettaa yläkoululaisille ja lukiolaisille kuvataidetta ja ohjaa opettajaksi opiskelevien harjoitteluja. Opettajana hän kokee, että työssä korostuu motivoinnin merkitys. Työn vaativuudesta huolestuneille opettajaopiskelijoille hänellä on selvä viesti: tärkeintä opettajana ei ole olla täydellinen vaan olla ihminen oppijoille.

23.03.2021 Uutinen
Opettajaopiskelija: ”Se hetki, kun lapsi lähtee murheen jälkeen hymyillen leikkimään, palkitsee”

Varhaiskasvatuksen opettajaksi opiskeleva Samira Ouazizi haluaa opettajana taata jokaiselle lapselle turvallisen mahdollisuuden kehittyä omaksi itsekseen. Työ on tärkeää, mutta yksin työn merkitys ei riitä paikkaamaan opettajapulaa. Siihen Samiralla on selvä resepti: lisää palkkaa.

23.03.2021 Uutinen
Päiväkodin johtaja: Positiivisuuden ja avoimuuden lisääminen maailmaa kohtaan on kasvatuksen ydintehtävä

Kun Annukka Hulkkonen valmistui Oulun yliopistosta 1996, varhaiskasvatus oli hyväksytty yliopistojen oppiaineeksi vasta vuotta aiemmin. Hulkkonen oli vuosikurssinsa ainoa varhaiskasvatuksen kandidaatin tutkinnon suorittanut opiskelija. Pitkällä urallaan hän on nähnyt alan arvostuksen nousun mutta myös työn vaativuuden lisääntymisen.

23.03.2021 Uutinen
Lukion kieltenopettaja: Työssä tärkeintä on inhimillinen vuorovaikutus

Pirjo Väli-Torala haaveili opettajan ammatista jo pienestä, koska hän viihtyi niin hyvin koulussa. Kaksikymmentä vuotta lukion kieltenopettajana on opettanut myös opettajaa. Uudistusten keskelläkin pitäisi vaalia sitä, että opettajalla on aikaa kohdata opiskelija ihmisenä.

23.03.2021 Uutinen
Rehtori ohjaa, innostaa ja näyttää työyhteisölle suunnan

Kivimaan koulun rehtori Tuula Herkepeus näki opettajana, miten suuri merkitys opettajalla on lapsen kasvulle. Nyt rehtorina Tuula iloitsee siitä, että hänen ympärillään on sitoutunut ja motivoitunut työyhteisö. Päivittäistä työtä ohjaavat rohkeus, ystävällisyys, vapaus ja vastuu.

23.03.2021 Uutinen
Pianonsoiton opettaja: Oppiminen edellyttää tunnetta, että ollaan samalla puolella

Muusikkoperheeseen syntynyt Kari Tikkala on noussut urallaan palkituksi konserttipianistiksi. Muusikonura on opettanut paljon sellaista, josta hänelle on nyt hyötyä opettajana. Kari uskoo, että musiikin opiskelusta on paljon hyötyä ja iloa myös niille, jotka päätyvät urallaan muille aloille.

23.03.2021 Uutinen
Ammatillinen opettaja: Opiskelijoiden usko itseen kasvaa onnistumisen kokemuksista

Ammatillinen opettaja Kimmo Siuruainen sanoo sitoutumisen työhön lähtevän siitä, että ymmärtää, millaisen esimerkin hän opettajana antaa nuorille opiskelijoille. Ammattitaidon lisäksi opettajalta vaaditaan jämäkkyyttä, ymmärtäväisyyttä ja välillä huolenpitoakin.

23.03.2021 Uutinen
Yliopistonlehtori luottaa opetuksessaan konkretiaan ja korkeisiin tavoitteisiin

Kansantaloustieteen lehtori Jonas Lagerström sanoo, että tavoitteiden asettaminen korkealle motivoi opiskelijoita ja saa heidät työskentelemään ahkerammin. Opettajan tehtävänä on myös auttaa opiskelijoita ymmärtämään oma potentiaalinsa ja pääsemään eroon turhista ennakkoluuloista.

23.03.2021 Uutinen
Luokanopettaja: Ilman koulutusta ei ole sivistystä eikä toimivaa yhteiskuntaa

Joanna Lukkarila opettaa alakoululaisia keskellä muutosta sykkivää Helsingin kantakaupunkia. Hänelle opettajan työssä on puolustamisen arvoista sen perimmäinen merkitys: puolustaa yhteiskunnan tasa-arvoa ja tarjota oikeudenmukainen ja huolehtiva kasvuympäristö lapsille.

23.03.2021 Uutinen