Ajankohtaista
60 prosenttia hakijoista valitaan yliopistoissa kasvatustieteen valintakokeisiin pelkän ylioppilaskokeen perusteella. Esimerkiksi luokanopettajaopintoihin pisteitä voi saada neljästä aineesta äidinkielestä, pitkästä tai lyhyestä matematiikasta, yhdestä reaaliaineesta sekä yhdestä kielestä.
06.06.2018 UutinenOAJ vaatii uudelle Valtion lupa- ja valvontavirastolle eli Luovalle samanlaista oma-aloitteista ohjaus-, valvonta- ja puuttumisoikeutta perusopetukseen, lukio- ja ammatillisen koulutukseen sekä taiteen perusopetukseen kuin Luovalla jo on varhaiskasvatukseen.
01.06.2018 LausuntoAsetusta ammatillisen koulutuksen rahoituksen laskentaperusteista ehdotetaan muutettavan siten, että siihen lisättäisiin opiskelijapalautetta ja sen keräämistä koskevat pykälät.
09.05.2018 LausuntoEnglanniksi järjestettävä tutkinto ei saa muodostua kotoutumisen hidasteeksi ja kansallisesta koulutusjärjestelmästä ja kansalliskielillä annettavasta opetuksesta on pidettävä hyvää huolta, OAJ muistuttaa lausunnossaan.
24.04.2018 LausuntoOpettajan professio on muutoksessa, mutta sen ytimessä on aina oppijan yksilöllisten tarpeet huomioiva oppimisen edistäminen, OAJ:n Olli Luukkainen muistutti koulutuksen huippukokouksessa Lissabonissa. Suomi nimesi Lissabonista kolme kehittämistavoitetta.
23.03.2018 UutinenOAJ kannattaa kieltenopiskelun varhentamista ja vahvistamista kaikilla koulutusasteilla sekä tuntikehyksen laajentamista varhennetun kielenopiskelun toteuttamiseksi.
02.03.2018 LausuntoTutkintotodistusten käyttöä korkeakoulujen valinnoissa halutaan vahvistaa. Ammatillisen koulutuksen tutkintoja tai ammatillisessa koulutuksessa suoritettuja opintoja ei julkisessa keskustelussa kuitenkaan ole käsitelty yliopistoon hakeutumisen vaihtoehtona. Lukioreitin korostaminen herättää nyt huolta ammatillisen tutkinnon suorittaneissa ja opiskelijoissa.
02.02.2018 BlogiOAJ:n mielestä hallituksen esitys toisen kotimaisen kielen opetuksen valinnaisuuden mahdollistavaksi kokeilulaiksi tulisi hylätä. OAJ oli lakiesityksestä kuultavana eduskunnan sivistysvaliokunnassa.
17.11.2017 LausuntoValtioneuvoston tulevaisuusselonteon ensimmäinen osa Jaettu ymmärrys työn murroksesta antaa OAJ:n mielestä selkeän kuvan työelämää ja koko yhteiskuntaamme kohtaavan murroksen laajuudesta ja syvyydestä.
16.10.2017 LausuntoOAJ pitää koko ammatillisen koulutuksen ja ammatillisten tutkintojen kehittämistä tärkeänä. Aikataulu on tiukka. Valitettavaa on, ettei uudistuksen vaatimien käytänteiden ja arjen toiminnan suunnitteluun ole varattu opettajille riittäviä resursseja.
10.10.2017 LausuntoKorkeakoulujen kehittämisessä on keskityttävä opetuksen ja tutkimuksen laadun sekä työelämäyhteyksien vahvistamiseen pitkään jatkuneen rakenteellisen kehittämisen sijaan, sanoo OAJ lausunnossaan hallituksen esityksestä yliopisto- ja ammattikorkeakoululain muutoksesta.
10.10.2017 LausuntoOAJ:n mielestä tavoite rajata ylioppilastutkinnon suorittamisesta kouluille aiheutuvaa työtä on perusteltu.
13.06.2017 LausuntoOAJ pitää opetussuunnitelman (ops) perusteiden uudistustyössä tapahtuvia muutoksia tervetulleina, sillä edellisestä opetussuunnitelmatyöstä on jo aikaa. Taiteen perusopetuksen eri alojen välinen yhteistyö mahdollistuu uudella tavalla, jos opetussuunnitelmien rakenne on sama kaikilla aloilla.
11.04.2017 LausuntoMuutokset koskisivat tehtävän myöntämisen kriteereiden tarkentamista ja tehtävään liittyvää rahoitusta. Kokonaan uusi olisi valtakunnallinen kehittämistehtävä, joka voitaisiin määrätä osalle lukiokoulutuksen järjestäjistä. OAJ on Opetus- ja kulttuuriministeriölle antamassaan lausunnossa pääosin tyytyväinen ehdotettuihin lakimuutoksiin.
15.02.2017 LausuntoOAJ:n mielestä kitkaton siirtyminen toiselta asteelta korkeakoulutukseen ja mahdollisuus hakea useampaan korkeakouluun ja koulutusohjelmaan samanaikaisesti ovat hyviä tavoitteita. Emme kuitenkaan kannata kaikkien valintakokeiden korvaamista ylioppilastutkintotodistuksella ja soveltuvuustestien hylkäämistä.
13.02.2017 Lausunto