• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Ajankohtaista

Täällä se nyt on, toivottu avoin keskustelufoorumi Sauna

Jäsen, oletko joskus toivonut voivasi kertoa suoraan OAJ:n päättäjille, mitä olet kasvatus-, koulutus-, opetus- ja tutkimusalan asioista mieltä? Nyt sinulla on siihen aito mahdollisuus. OAJ:n strategiaan on kirjattu seuraava lupaus: lisäämme osallistumismahdollisuuksia ja vuorovaikutusta jäsentemme kanssa. Tästä on kysymys OAJ:n jäsenten keskustelufoorumissa, Saunassa.

01.12.2021 Blogi
Yliopistolaisten työhyvinvointi pandemia-aikana

Kuluneen puolentoista vuoden aikana yliopistoissa on keskusteltu työhyvinvoinnista enemmän kuin pitkään aikaan. Työhyvinvointiin välillisesti tai välittömästi liittyneitä kyselyjä ovat tehneet niin työnantajat, ammattijärjestöt kuin opiskelijajärjestötkin.

30.11.2021 Blogi
Selkeyttä tekijänoikeuslainsäädännön esitysluonnokseen

Tekijänoikeuslainsäädännön uudistus ei saa johtaa tilanteeseen, jossa muut opettajat tai oppilaitos käyttävät vapaasti toisen opettajan tekemiä opetusmateriaaleja ilman, että siitä sovitaan materiaalin tehneen opettajan kanssa erikseen. Uhkana on myös, että uudistus johtaa tilanteeseen, jossa opettajalle teosten käyttö opetuksessa on nykyistä epäselvempää.

17.11.2021 Blogi
Työn iso murros on käynnissä: nyt kannattaa panostaa työntekijöiden osaamiseen

Olemme tilanteessa, jossa työ ja työn tekemisen muodot muuttuvat kovaa vauhtia. Koronapandemia ja etätyökokemukset herättivät oivaltamaan, että iso työn murros on jo meneillään. Mitä seuraa, jos muutoksen keskellä työntekijöiden osaamiseen ei panosteta? kysyvät erityisasiantuntijat Hannele Louhelainen ja Tuovi Manninen.

10.11.2021 Blogi
Ammatilliset opettajat ovat hengästyttäviä virtuooseja - heidän ei saa antaa kuolla sukupuuttoon

Ammatillisista opettajista on joillakin aloilla jo huutava pula. Vievätkö työmarkkinat opettajamme ammatillisista oppilaitoksista, entä mistä saamme osaavia työntekijöitä, jos ei ammatillisen opettajan työ enää kiinnosta? Työn vetovoiman säilyttämiseksi on ryhdyttävä toimiin ja kuultava opettajia itseään, kirjoittaa erityisasiantuntija Eira Bani.

03.11.2021 Blogi
Varhaiskasvatuksen lakiväännössä ratkaisun hetket: Tekeekö sivistysvaliokunta maalin?

Eduskunnan sivistysvaliokunnalla on nyt ratkaisun paikka siinä, millaiseksi lapsen oikeus saada tukea varhaiskasvatuksessa muodostuu. Koulutuspolitiikan päällikkö ja jalkapallovalmentajanakin kunnostautunut Nina Lahtinen antaa sivistysvaliokunnalle kuusi vinkkiä siihen, miten pallo vihdoin saadaan maaliin: miten tuki saadaan toimivaksi?

27.10.2021 Blogi
Työelämäosaaminen ja itsensä johtaminen lisäävät työhyvinvointia

Itsensä johtaminen edistää työhyvinvointia erityisesti tilanteissa, joissa rikotaan rutiinia. Kun tietää omat vastuut ja velvollisuudet, ja sen mitä oikeuksia itsellä ja työnantajalla on, niin työn tekeminen on selkeää. Ota avuksesi myös priorisointi ja aikatauluttaminen sekä keskustelut lähijohtajan kanssa.

26.10.2021 Blogi
Kestävää maailmaa rakentamassa

YK:n kestävän kehityksen tavoitteet laadittiin vuonna 2015. Yhteensä 193 valtiota sitoutui noudattamaan niitä. Eri elämänalueille asetettiin 17 tavoitetta, ja ne muodostavat toimenpideohjelman Agenda 2030. Tämän ohjelman avulla rakennetaan kestävää maailmaa meille kaikille.

22.10.2021 Blogi
Opettaja – pidä huolta vapaa-ajastasi

Pimeä varallaolo on osalle työntekijöistä arkipäivää. Viestiryhmissä keskustelu ei kuitenkaan kuulu vapaa-ajalle ja työasiat hoidetaan työaikana. Siihen jokaisella työntekijällä on oikeus.

20.10.2021 Blogi
Opettajan työ on hieno ammatti

Opettajan työ on huippuammatti, jossa saa tehdä merkityksellistä työtä yhteisen tulevaisuutemme puolesta. Opettajuudesta saa olla ylpeä, ja opettajan ammattiin kannattaa ehdottomasti hakeutua.

18.10.2021 Blogi
Painava sana: Hei, me selvittiin! Digiloikka vaati amk-opettajilta rohkeutta ja heittäytymistä

Ammattikorkeakoulujen opiskelijat ovat poikkeusoloissa tarvinneet opettajien tukea ja läsnäoloa ehkä enemmän kuin koskaan. Opettajilta on vaadittu paljon rohkeutta, luovuutta, uuden opettelua ja kykyä sopeutua muuttuviin tilanteisiin. Ammattikorkeakoulun lehtori Minna Salakari kirjoittaa etäopetuksen vaatimasta digiloikkasta puolentoista vuoden poikkeusolojen jälkeen.

13.10.2021 Blogi
Hei kuntapäättäjä! On aika hoitaa kaksivuotisen esiopetuskokeilun resurssit kuntoon

Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu on parhaillaan käynnissä 105 kunnassa. On syytä kysyä, onko jokaisessa kunnassa tehty kaikki mahdollinen kokeilun vaatimien kelpoisten esiopetuksen opettajien saamiseksi. Keinoja on: tehokas rekrytointi, työn vaativuutta vastaava palkkaus, työn arvostaminen ja hyvien työolojen varmistaminen. Jos kelpoisia opettajia puuttuu, kuntien on nyt aika tarttua toimeen, jotta kokeilusta saadaan luotettavia tuloksia, kirjoittaa erityisasiantuntija Auli Setälä.

13.10.2021 Blogi
Lahjoittamalla olemme lasten puolella – ole sinäkin!

Korona on koetellut monia meistä Suomessakin. Mutta kun verrataan tilannetta moniin muihin maihin, huomataan, että meillä on itse asiassa koronan keskelläkin monta syytä olla kiitollisia. Ammennetaan kiitollisuuden aiheistamme Nenäpäivänä ja tehdään hyvää maailman lapsille, kannustavat Jenni Arnkil ja Kaj Raiskio.

12.10.2021 Blogi
Mikä opettajia innostaa?

Opettajat jättävät elämiimme jälkiä aina varhaiskasvatuksesta yliopistoon. Useimpia opettajia innostaa halu tehdä merkityksellistä työtä. Jotta alalle hakeutuu tulevaisuudessakin osaajia, tarvitaan riittävästi työntekijöitä ja opettajille työrauhaa keskittyä perustehtävään, opettamiseen.

06.10.2021 Blogi
Kiitos opettajat – ilman teitä Suomi ei olisi tässä

Maailman opettajien päivänä on hyvä pysähtyä huomaamaan opettajien tekemän työn arvo. Ilman opettajia me emme yksilöinä emmekä yhteiskuntana olisi tässä, Olli Luukkainen kirjoittaa.

05.10.2021 Blogi