• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Ajankohtaista

Mitä inkluusio oikeasti on? Keskustelu käy kuumana, mutta käsite ymmärretään kirjavasti

Inkluusiosta käydään kiivasta keskustelua, jota vaikeuttaa se, että inkluusion käsitettä ei ymmärretä yksiselitteisesti. OAJ:n erityisasiantuntija Sari Jokinen käy läpi, mitä inkluusio kansainvälisten sopimusten ja tutkimusten mukaan on – ja mitä se ei ainakaan ole.

22.09.2022 Uutinen
Tukea tarvitsevien opiskelijoiden asemaa ei pidä heikentää miltään osin

Opiskelijoiden oikeus vaativaan erityiseen tukeen sekä opiskelupaikkaan on turvattava, ja oppimisvalmiuksia tukevat opinnot tarvitsevat korotetun rahoituksen jatkossakin.

22.06.2022 Lausunto
Oppilas- ja opiskelijahuoltolakiin valmisteilla täsmennys – opiskelijan pitää saada yhteys opiskeluterveydenhuoltoon jo saman päivän aikana

Oppilas- ja opiskeluhuoltolaki on täsmentymässä niin, että opiskelijalle on järjestettävä mahdollisuus saada yhteys opiskeluterveydenhuoltoon arkipäivisin virka-aikana jo saman päivän aikana. Voimassa olevassa lain mukaan yhteys opiskeluterveydenhuoltoon pitää saada arkipäivisin virka-aikana välittömästi. OAJ pitää täsmennystä erittäin tarpeellisena ja uutta sanamuotoa parempana, koska se ei jätä tulkinnanvaraa.

13.06.2022 Lausunto
Mikä neuvoksi, kun oppimisen tukea ohjaa resurssipula eikä lapsen tarve?

Kolmiportaisen oppimisen tuen mallin piti tehdä tuesta ennaltaehkäisevää ja tuoda se lapsen yksilöllisen tarpeen mukaan omaan luokkaan ja lähikouluun. Miksei tukea sitten vieläkään saada ajoissa ja tarpeeseen? Projektityöntekijä Elisa Lientola selvitti asiaa oikeusmuotoiluprosessissa, jonka pohjalta syntyi opasvideo. Videon löydät tämän kirjoituksen lopusta.

18.05.2022 Blogi
Lasten ja nuorten tuen polku saatava kuntoon

Yhdenvertaisuusvaltuutettu edellyttää kertomuksessaan, että koronapandemian aiheuttamien poikkeusolojen jälkeen pitää kiinnittää erityistä huomiota lasten ja nuorten yksilölliseen tukeen ja opinto- ja opiskelijaohjaukseen. OAJ:n mielestä eduskunnan sivistysvaliokunnan tulisi tarttua pandemian aiheuttamiin oppimisvajeisiin tiukasti ja pikaisesti.

06.05.2022 Lausunto
OAJ: Vastuut ja resursointi vaativat selkeyttämistä, kun opiskeluhuolto siirtyy hyvinvointialueiden vastuulle

OAJ oli eduskunnan sivistysvaliokunnan kuultavana oppilas- ja opiskeluhuoltolakiin tehtävistä muutoksista opiskeluhuollon järjestämisvastuun siirtyessä hyvinvointialueille. Erityisesti vastuut ja resursointi vaativat OAJ:n mielestä yhä selkeyttämistä.

18.03.2022 Lausunto
Varhaiskasvatuksen tukea uudistava lakiesitys eduskunnan päätettävänä

Lapsen kehityksen ja oppimisen tukea varhaiskasvatuksessa koskeva lainsäädäntöuudistus on edennyt valiokunnista eduskunnan päätettäväksi. OAJ:n esitykset varhaiskasvatuksen erityisopettajan roolin vahvistamiseksi tuen tarpeen arvioinnissa ja erityistä tukea tarvitsevien lasten opetuksessa eivät menneet läpi sivistysvaliokunnassa. Sivistysvaliokunta ehdottaa kuitenkin parannuksia kehityksen ja oppimisen tukeen varhaiskasvatuksessa.

01.12.2021 Uutinen
Opiskelijahuoltolakiin tarvitaan viilausta jykevämpi korjaus

Oppilas- ja opiskelijahuollon psykologi- ja kuraattoripalveluiden järjestämiseen on tulossa säädökset henkilöstömitoituksesta. Lisäksi säännökset kuraattorin kelpoisuusehdoista ovat täsmentymässä. OAJ on huolissaan opiskeluhuollon psykologien ja kuraattoreiden riittävyydestä. Järjestön mielestä opiskeluhuoltolaki pitäisikin uudistaa kokonaan.

12.11.2021 Lausunto
Varhaiskasvatuksen lakiväännössä ratkaisun hetket: Tekeekö sivistysvaliokunta maalin?

Eduskunnan sivistysvaliokunnalla on nyt ratkaisun paikka siinä, millaiseksi lapsen oikeus saada tukea varhaiskasvatuksessa muodostuu. Koulutuspolitiikan päällikkö ja jalkapallovalmentajanakin kunnostautunut Nina Lahtinen antaa sivistysvaliokunnalle kuusi vinkkiä siihen, miten pallo vihdoin saadaan maaliin: miten tuki saadaan toimivaksi?

27.10.2021 Blogi
Varhaiskasvatuksen tuesta yhä puutteelliset säädökset lakiluonnoksessa

Hallituksen esitys varhaiskasvatuslain muutoksiksi ei vieläkään sisällä täsmällisiä säädöksiä siitä, millaista tukea lapselle pitää tarjota kullakin tuen kolmesta portaasta. Täsmennyksiä ovat vaatineet OAJ ja useat muut lausunnonantajat.

26.10.2021 Lausunto
Kun oppimäärä on yksilöllistetty, yhteishaussa piilee epäkohta – 9 kysymystä ja vastausta OAJ:n mallista

Yhteishakuun tulee ensi vuoden alussa muutos yksilöllistetyn oppimäärän mukaan opiskelleiden oppilaiden valintaperusteisiin. Jatkossa opiskelijavalinnassa käytetään harkinnanvaraista hakua silloin, kun oppilaan opinnot on yksilöllistetty sekä matematiikassa että äidinkielessä. OAJ:n mielestä muutos on oikean suuntainen mutta riittämätön. Vastaamme tässä jutussa kysymyksiin nykyisen järjestelmän ongelmista ja OAJ:n esittämästä mallista.

28.09.2021 Uutinen
10 kysymystä ja vastausta erityisen tuen järjestämisestä – mistä OAJ:n kantelussa on kyse?

OAJ jätti toukokuussa 2021 eduskunnan oikeusasiamiehelle kantelun erityisen tuen järjestämistä koskevista ohjeistuksista. Kantelussa pyydetään oikeusasiamiestä tutkimaan, ovatko Opetushallituksen ohjeistukset lainmukaisia. Kantelu on herättänyt kysymyksiä, joihin vastaamme tässä jutussa.

17.09.2021 Uutinen
Aikaa ei kannata haaskata väittelyyn  – perusopetuksen tuen lainsäädäntö saatava selkeämmäksi

Kolmiportainen tuki ei toimi, ja siksi sen lainsäädäntöä ollaan kehittämässä. Lainsäädäntöön täytyy saada lisää selkeyttä. On kaikkien etu – niin oppilaiden, opettajien kuin virkamiestenkin – että emme joudu käyttämään aikaamme ja energiaamme väitelläksemme siitä, kuka saa opettaa ketäkin ja milloin opetus kuuluu tehostettuun tukeen ja milloin erityiseen tukeen. 

15.09.2021 Blogi
Opiskeluhuolto siirtymässä hyvinvointialueille – OAJ vaatii täsmennyksiä

Eduskunta hyväksyi kesäkuussa sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta koskevan esityksen. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämisvastuu siirretään kunnilta uudelle hallintotasolle eli hyvinvointialueille. Myös opiskeluhuoltopalvelut siirtyvät hyvinvointialueen järjestämisvastuulle.

25.08.2021 Lausunto
OAJ: Varhaiskasvatuslakiin esitetään kopiota perusopetuslain virheistä

Perusopetuksesta tuttua lapsen saaman tuen epämääräisyyttä esitetään nyt kopioitavaksi varhaiskasvatuslakiin. Parhaillaan lausunnolla olevassa lakiluonnoksessa varhaiskasvatukseen esitetään kolmiportaista tukea, mikä on hyvä asia. Kolmiportaisen tuen määrittely on sen sijaan pettymys.

11.06.2021 Tiedote