• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Ajankohtaista

Opettajarekisterin perustaminen kirjattava hallitusohjelmaan

Yhdellä ihmisellä on suuri päätösvalta silloin, kun hän on ministeri. Ministerin valtaa rajoittaa oikeastaan vain hallitusohjelma, jonka toteuttamisesta hän oman sektorinsa osalta vastaa. Niin kauan kuin hallitusohjelma toteutuu, eikä ministeri tee sen vastaisia toimia, hänellä on valta päättää, mitä työryhmien tai asiantuntijoiden ehdotuksista hän vie eteenpäin.

26.03.2019 Blogi
6 tapaa, joilla koulutuksesta on leikattu – ja miksi sen pitää loppua

Koulutuksesta on leikattu yli 2 miljardia euroa vuosina 2012–2019. Leikkausten vuoksi opetustunteja on vähennetty, opettajia irtisanottu ja opetusryhmiä suurennettu.

22.03.2019 Blogi
Hyvää varhaiskasvatuspäivää!

Opettajan työ on yksi tärkeimmistä ammateista, kun puhutaan vaikuttavuudesta ja tulevaisuuden kannalta merkittävästä työstä. Pienet, alle kouluikäiset lapset tarvitsevat pedagogisesti koulutetut, osaavat ja sensitiivisyyden merkityksen ymmärtävät opettajat. Ei ole yhdentekevää kuka opettaa lasta tavoitteellisesti toimimaan ryhmässä ja säätelemään tunteitaan, kenen kädet auttavat pukeutumaan tai silittävät kannustavasti.

21.03.2019 Blogi
Aitoa yhteistoimintaa vai irtisanomismenettelyä

Yhteistoimintalakien tarkoitus on varmistaa, että henkilöstö saa tietoa työhön ja työyhteisöön vaikuttavista asioista ja että erilaiset muutokset käsitellään työnantajan ja henkilöstön välisissä neuvotteluissa ennen niiden toteuttamista. Nykyisin lakien tavoitteet eivät kuitenkaan toteudu. Lakeihin tarvitaankin kokonaisuudistus.

20.03.2019 Blogi
Syrjäytymiseni, toteutumista vaille valmis

Hyvä äänestysikäinen henkilö. Kirjoitan sinulle nyt ensimmäistä kertaa. Olen vanhempieni ainoa poika. Äiti hoiti minut ja siskoni, kunnes aloitimme koulun. Vanhempani ovat itse käyneet vain peruskoulun, eikä se riitä työllistämään heitä. Mitä minusta tutkimustulosten valossa isona tulee?

19.03.2019 Blogi
Koulutusviennissä on mahdollisuuksia, mutta laatuun panostamisessa on kehitettävää

Olemme jälleen juuri saaneet kiitosta suomalaisen koulutuksen ja koulutusosaamisen tasosta ja laadusta. Yli ISTP2019 -huippukokous nostaa esille jälleen kerran koulutusviennin mahdollisuudet.

18.03.2019 Blogi
Eduskunta on uuvuttanut rehtorit ja koulutuksen

Rehtorin työaika ei enää riitä rehtorin ydintehtäviin. Syy siihen ja rehtorien uupumiseen on eduskunnassa ja sen tekemissä päätöksissä. Väite voi tuntua etäiseltä, mutta väitän silti ja perustelen.

12.03.2019 Blogi
Voiko rahalla työntää tai vetää, jos sitä ei ole?

Lukion rahoitusta yritettiin huonoin tuloksin uudistaa vuosina 2014–2015. Uudistusyritys painottui tulosohjaukseen ja tehokkuuteen, jotka eivät lukiokoulutuksen kehittämisen kannalta olleet perusteltuja tavoitteita. Uudistuksessa oli luotu monimutkaisia rahoituselementtejä estämään opiskelun keskeyttämisiä ja opintojen pitkittymistä, vaikka tällaisia ongelmia lukioissa ei edes ollut. Eduskuntakäsittelyssä uudistuksen tie nousi pystyyn ja rahoitusmalli jäi ennalleen.

08.03.2019 Blogi
Miksi tarvitsemme uudistuksia oppilaiden oikeuksiin oppimisen tuen toteutumiseksi?

Suomessa on tällä hetkellä noin 60 000 syrjäytynyttä nuorta. Miten olisimme voineet ehkäistä tämän edes osittain? Miten syrjäytyneiden määrä saadaan laskemaan opetuksen keinoin?

06.03.2019 Blogi
Ammatillisen koulutuksen myllerrys

Ammatillisen koulutuksen uusi lainsäädäntö muuttaa toimintaa oppilaitoksissa. Entinen oppituntikeskeinen tapa opettaa on tarkoitus muuttaa opiskelijan yksilöllisen oppimisen tukemiseen perustuvaksi toiminnaksi. Opiskelijan aikaisemmin hankkima osaaminen tulee konkreettisesti tunnistaa ja tunnustaa.

05.03.2019 Blogi
Rahoitusmallit kaipaavat uutta ajattelua ja korkeakoulut luottamusta

Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen rahoitusmallit hyväksyttiin tämän vuoden alussa ja ne tulevat voimaan vuonna 2021. Korkeakoulut ovat ryhtyneet suuntaamaan toimintaansa uuden mallin mukaiseksi.

01.03.2019 Blogi
Varhaiskasvatuksen matematiikka hukkaa lapsia mystisesti

0.88, 0.75 ja 0.6. Tiedättekö, miten nämä desimaalit liittyvät varhaiskasvatukseen? Ne tarkoittavat laskennallisia lapsia. Lapsia ei lasketa lapsiryhmiä perustettaessa yksilöinä, vaan sen mukaan, miten monta tuntia lapset viettävät päiväkodissa.

28.02.2019 Blogi
Talouden onnistumisia ja tulevia haasteita

Viime vuosi oli talouden ja erityisesti työllisyyden kannalta iloinen yllätys. Vaikka talouden kasvuvauhti onkin huippuvauhdista laantunut, on talouskasvua luvassa seuraavillekin vuosille.

26.02.2019 Blogi
Kaikki kunnat eivät selviydy tehtävistään

Karut, sivistysvaltiolle täysin sopimattomat uutiset vanhustenhoidon ja varhaiskasvatuksen tilasta kertovat siitä, että läheskään kaikki Suomen kunnat eivät enää selviydy tehtävistään perustuslain edellyttämällä tavalla. Osittain ne kertovat myös kuntapäättäjien osaamattomuudesta, joissain tapauksissa myös välinpitämättömyydestä.

20.02.2019 Blogi
Opettajien oikeus tekemäänsä materiaaliin on turvattava

Oikeus teokseen on sen tekijällä, ja teoksen käyttäminen edellyttää aina tekijän lupaa. Tämä koskee myös opettajien valmistamia oppimateriaaleja. Tilanteen selkeyttämiseksi lainsäädäntöä pitää täsmentää, koska nyt meno on toisinaan kuin villissä lännessä.

19.02.2019 Blogi